ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

انقلاب چهارم فناوری و متاورس شهری

  • کد خبر: ۱۱۱۴۵۹
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
انقلاب چهارم فناوری و متاورس شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

انسان معاصر شهر‌ها را به عنوان مهم‌ترین بستر سکونت خود خلق کرده است. بر همین اساس تغییروتحولاتی که بر منظر شهر‌ها اثرگذار است، قدرت دارد که زندگی گروه زیادی از افراد را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از مسائل بسیار مهم زندگی شهرنشینی، تأثیرپذیری گسترده از روند پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری هاست.

در این راستا، موضوع انقلاب چهارم تکنولوژیک محل توجه قرار می‌گیرد؛ تحول گسترده‌ای که تمام ساختار‌های شهر و شهرنشینی جهانی را درنوردیده و تحت تأثیر قرار داده است.

«شهر‌های کریپتویی» و «شهر‌های متاورسی» دو پدیده فناوری الهام گرفته از این انقلاب هستند که توجه مدیریت شهری در عرصه جهان پیشرفته امروز را به خود جلب کرده و حتی در این مسیر، اقدامات عملیاتی نیز آغاز شده است. به بیانی ساده، متاورس (فراجهان) دنیای دیجیتال مدرن یا فرضیه‌ای جدید از نسل بعدی اینترنت است که به زودی بخش بزرگی از جهان را فرامی گیرد.

از متاورس به عنوان رسانه‌ای جدید یاد می‌شود که با بهره گیری از ابزار‌های واسط، امکان حضور افراد در جهان مجازی سه بعدی را فراهم می‌کند. باتوجه به امکانات بی همتایی که این فناوری دراختیار بشر قرار می‌دهد، می‌توان پیش بینی کرد که ظهور این رسانه سبب بروز تحولات عمیق و شگرفی در تمام مناسبات انسانی شود.

ازآنجاکه متاورس به دنبال بازسازی جهان است، یکی از جنبه‌هایی که به نظر می‌رسد تحت تأثیر ظهور آن متحول شود، «منظر شهری» است که ماحصل تعامل ادراکی انسان و شهر دانسته می‌شود. هرچند در زندگی کنونی انسان به وسیله گوشی‌های هوشمند یا سیستم‌ها به اینترنت وصل می‌شود و تمام ارتباطات خود را از این طریق انجام می‌دهد، کاربران بعد از انقلاب فناوری متاورس، دیگر محدود به یک صفحه نمایش نیستند، بلکه همه ذهن آن‌ها درگیر زندگی در دنیای جدید است.

دنیایی که بسیاری از محدودیت‌ها را زیر پا می‌گذارد و ممکن است مفهوم زمان و مکان را برای شهروندان تغییر دهد. بی شک این رسانه حاصل انقلاب چهارم فناوری، منظر و مدیریت شهری را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ بنابراین باتوجه به اینکه سرعت فراگیری فناوری‌های روز بسیار زیاد است، مدیریت شهری در کشور ما به خصوص در کلان شهر‌ها باید برای مواجهه و بهره مندی از نسل بعدی اینترنت (متاورس) که امکان بهره مندی از هدست‌های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و پوشیدنی‌های هوشمند و به صورت برخط را فراهم می‌آورد، اقدامات موثر و آینده پژوهانه انجام دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->